25/12 Kerst op Steward Island - Reisverslag uit Oban, Nieuw Zeeland van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu 25/12 Kerst op Steward Island - Reisverslag uit Oban, Nieuw Zeeland van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu

25/12 Kerst op Steward Island

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Mijke, Patrick Lotte & Tess

25 December 2010 | Nieuw Zeeland, Oban

Heerlijk geslapen, lekker een eigen douche en niet in een hokje naast nog een aantal andere kampeerders! Het kerstontbijt stelt niet al te veel voor, naast de standaard van jam, (pinda)kaas en ham eten we een gekookt eitje. Het weer is (wederom) nogal wisselvallig, zon, regen en zelfs hagel wisselen elkaar in rap tempo af. De kaka's zijn er ook weer, we verwennen ze door extra veel noten weg te leggen, en binnen enkele ogenblikken zitten er 4 op het balkon.

Aan het einde van de ochtend gaan we lekker naar buiten, we hebben een mooie route uitgestippeld over een deel van het eiland dat we vanuit het motel kunnen bewandelen. De watertaxi's en andere faciliteiten zijn vandaag grotendeels gesloten, dus we zijn op ons zelf aangewezen. We lopen via mooie paden met veel houten brugjes en trappen langs verschillende bays en volgen de kustlijn afwisselend langs het water en dan weer hoger vanaf de bergen. Onderweg komen we bijna niemand tegen, behalve een paar mensen met wie we een dag eerder samen op de boot hebben gezeten. Na ongeveer 2,5 uur komen we weer in het dorpje uit, waar Lotte lekker wat schommelt en op het klimrek zich verder uitleeft. We drinken nog wat bij het enige (koffie)café (van de twee op het eiland) dat open is, het heeft maar 4 tafels en als het er druk is wordt je geacht binnen 30 minuten de tafel weer te verlaten...Nu is er maar een andere tafel bezet, maar toch zijn we binnen een half uur weg. Lotte moet nodig naar de wc, maar het café heeft geen eigen toilet :-(
Terwijl Mijke aan Tess het laatste beetje van de fles melk geeft, spoeden Lotte en Patrick vooruit naar ons huisje. Gelukkig, we hebben het net op tijd gehaald. Het is tijd voor een slaapje voor Tess en Patrick doet een keer lekker mee! Na een uurtje heerlijk geslapen te hebben, worden we wakker gemaakt en besluiten we nog een klein rondje te wandelen. We maken een rondje langs het Visitor Centre, de plaatselijke kerk en nog even langs de speeltuin, waar Tess voor de eerste keer schommelt.

Het is tijd om te borrelen! We hebben een hoop lekkere hapjes, broodjes, chocolade en chips. Voor Mijke en Patrick is er een lekker bubbelwijntje, Lotte houdt het bij appelsap. Terwijl Lotte naar een kerstfilm op tv kijkt (we hebben afgesproken dat ze deze dagen in het huisje naar de tv mag kijken, maar dat we als we later terug in de camper zijn de tv uit laten staan, net als voordat we op Steward Island aankwamen), kookt Mijke het kerstdinner.
We eten pasta met een lekkere saus en ijs na. Het smaakt goed en na al het lekkers van bij het borrelen zou er ook niet meer in onze magen gepast hebben.

Als de kinderen op bed liggen, kijkt Mijke op Sky Movie Channel nog naar Avatar, die had ze ook in het vliegtuig al gekeken. Toen op een klein beeldschermpje met de nodige onderbrekingen voor aandacht voor de kids, nu lekker op een groot scherm in alle rust. Patrick tikt ondertussen de reisverslagen van de afgelopen dagen, dan is dat ook weer bijgewerkt.
Als de film is afgelopen gaan we naar bed, we moeten morgen op tijd op, want we moeten niet alleen tijdig uit het huisje zijn, we willen ook in de ochtend nog naar Ulva Island en aansluitend gaan lunchen in een restaurantje aan de haven van het dorpje, waarna we aan het einde van de midag met de ferry terug varen naar het "vaste" land.

Het was een heel bijzondere 1e kerstdag. Zo ver weg van huis, alleen met z'n viertjes, op een heel klein en rustig eiland. We hebben ook geen bereik met de mobiele telefoon, dus we bellen morgen vanaf Dunedin wel nog even naar onze ouders om ze een goede kerst te wensen.