9/1 Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu 9/1 Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu

9/1 Kaikoura

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Mijke, Patrick Lotte & Tess

09 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Auw.. om half vijf gaat de wekker. Tess heeft vannacht om 01.00 uur nog een flesje gekregen, dus het was een erg kort nachtje. Vlug staan we op, terwijl Mijke onder de douche staat, maakt Patrick de camper klaar om te vertrekken naar Dolphins Encounter. Om vijf uur rijden we de campground af, daar zullen we wel geen vrienden mee gemaakt hebben :-)
Om kwart over vijf leveren we Mijke af en staat de camper geparkeerd aan het strand in Kaikoura, waar Tess, Lotte en Patrick zich zullen bezighouden totdat Mijke terugkomt van het zwemmen met de dolfijnen. Mijke verzamelt zich samen met nog een stuk of 15 andere gekken om eerst een wetsuit aangemeten te krijgen inclusief flippers, duikbril en snorkel, waarna er een uitgebreide instructiefilm volgt over hoe de dolfijnen te kunnen uitdagen tot spelen en over veiligheid aan boord. Rond kwart over zes vertrekt ze met een bus richting South Bay, waar de boot al klaarligt om de oceaan op te gaan. Het is de kleinste boot waarmee Dolphin Encounter vaart, er gaan alleen zwemmers aan boord, geen kijkers. De vaart van half zes is de mooiste, omdat je de nacht over ziet gaan in de dag en het nog erg rustig is. Na een tijdje varen blijkt gelukkig dat de dolfijnen ook zo vroeg wakker zijn!
Als Mijke met een crewmember staat te praten en net vertelt dat ze nog nooit een dolfijn in het wild heeft gezien, zwemt de eerste dolfijn naast de boot voorbij! Iedereen moet zich klaar gaan maken om het water in te gaan. De hoorn gaat; dit is het startsignaal om in het water te gaan (de motor van de boot is nu uit). Het water is ongeveer 15 graden op dit moment van de dag, maar voelt niet koud aan door de wetsuit. Direct als Mijke met haar hoofd onder water gaat en gekke lokgeluiden maakt, komt de eerste dolfijn al op haar afzwemmen!! Echt onvoorstelbaar gaaf, ze zwemmen op nog geen 30 centimeter afstand voor-, boven- en onderlangs! Mijke en de andere zwemmers blijven een hele poos in het water, er komen steeds andere groepjes dolfijnen aangezwommen die willen spelen. Wat een geweldige en onbeschrijfelijk mooie ervaring! Als uiteindelijk de hoorn weer gaat, vaart de boot nog een stuk door naar een plek waar de dolfijnen zich verzameld lijken te hebben om elkaar te ontmoeten. Dit doen ze schijnbaar altijd op een aantal vaste momenten van de dag, rond 11.30 uur gaan ze in ieder geval altijd een tijdje rusten (slapen doen ze niet, maar ze moeten wel hun energie opladen). Er zijn wel 150 tot 200 dolfijnen en er is volop gelegenheid om ze te bewonderen en foto's van ze te maken. Mijke heeft de kleine camera bij zich, dus foto's maken gaat wat lastig, maar ze komt wel met een mooi flimpje terug. Tijdens de terugvaart ziet ze nog een mooie albatros én een aantal medezwemmers boven een emmer hangen, omdat ze zeeziek zijn. Mijke heeft zelf ook wel wat last, of misschien te veel zeewater gedronken, maar haalt met behulp van een gemberkoekje gelukkig zonder problemen de vaste wal. Rond 9.00 uur is ze terug in de camper om verslag te doen van haar geweldige verjaardagscadeau!

Nu maar hopen dat Lotte en Patrick vanmiddag ook nog wat dolfijnen zien...
We gaan terug naar de campground, waar we deze meteen voor een dag verlengen. We eten wat en ontdekken de zesde tand van Tess! Het is alweer snel tijd om terug te gaan naar Dolphin Encounter. Als Lotte en Patrick zich melden krijgen we een teleurstelling te verwerken; de zee is te onstuimig en daarom mogen op deze vaart alleen kinderen van 8 jaar en ouder mee. Lotte is behoorlijk teleurgesteld, ook de jufrouw aan de balie leeft mee en vindt het erg naar voor Lotte, maar helaas is het niet anders. Er zit niets anders op dan Lotte te brengen naar de camper, de chocolademinidolfijn is een kleine troost.
Nu Lotte niet mee mag, probeert Patrick nog zijn boeking om te zetten van alleen kijken naar ook zwemmen met de dolfijnen. Hij komt op de reservelijst, maar helaas, er zijn te weinig annuleringen om alsnog te mogen zwemmen. Als (na ook instructie en bustochtje) de boot even later de haven verlaat, zijn er meteen al twee dolfijnen te zien! Daarna vaart de boot een hele tijd zonder een dolfijn te zien, wel zijn er een aantal albatrossen en zeehonden te bewonderen. Na een klein uurtje varen duiken er opeens langs alle kanten van de boot dolfijnen op! Ongelooflijk, Patrick weet gewoon niet waar hij moet kijken. Het water is heel helder, de dolfijnen zijn ongelooflijk goed te zien. Als ze uiteindelijk, net als bij Mijke in de ochtend, verzamelen om met elkaar te gaan spelen, zijn het er honderden! Ze springen aan alle kanten hoog uit het water, soms wel vier tegelijk! Patrick maakt in een paar uur tijd meer dan 300 foto's! Aan het einde van de middag is Patrick weer terug bij de meiden in de camper, het is dan al bijna vijf uur. Vlug rijden we terug naar de campground en duiken we met z'n viertjes nog een keer in het zwembad en de hot pools. Na het eten slapen Lotte en Tess vrijwel meteen. Ook wij gaan op tijd naar bed, het was een lange, maar ontzettend mooie dag. Dolfijnen, echt te gek!

• 11 Januari 2011 - 16:12

Theo En Jopie:

Wow, SUPER. te gek, geweldig.

Stoer van Mijke om de zee in te gaan tussen de dolfijnen!!!
    Wat een onbeschrijfelijke ervaring moet dat zijn.
    Mooi de video, je ziet hoe het echt moet zijn daar .

Lotte zal het wel hééééééél erg gevonden hebben en ook heel begrijpelijk, wat een teleurstelling voor zo´n kleine meid.
    En wat heeft ze een leuk koppie met d´r staartje !!
    Hebben ze trouwers in Nieuw Zeeland iets in de lucht dat de tandgroei bevordert , blijkbaar komen de tandjes bij Tess moeiteloos door !

Groetjes, kussen, en bedankt weer voor de mooie foto´s , Jopïe

• 12 Januari 2011 - 04:09

Alwine En Andy:

Leuk jullie verhaal te lezen! Geweldig hoor die ervaring met de dolfijnen! Wel echt jammer dat Lotte niet mee kon. Staat haar pittig dat staartje.
    Hier in Jakarta alles goed, het is hier wel echt bloedheet en vochtig haha.

Liefs Alwine en Andy

• 12 Januari 2011 - 09:58

Alwine En Andy:

hallo,aanbod geaccepteerd!gezellig.bereid jullie voor een avondje jokeren haha.of flielantsch knikkeren.we contacten tzt nog. groeten jullie vriendjes,zoals lotte ons noemt haha

• 12 Januari 2011 - 12:53

Anneloes:

Stoer van je Mijke dat je met dolfijnen hebt gezwommen.
    Wat moet dat een geweldige ervaring zijn geweest.
    Super dat Patrick een filmpje op de site gezet heeft.Zo heb je een nog beter beeld.
    Wat zal Lotte met haar mooie staartje teleurgesteld zijn geweest dat ze niet mee mocht op de boot.
    Geef ze alsnog maar een extra knuffel.
    Jullie gewicht kan nauwelijks veranderen met zo´n actieve vakantie.
    Dat Tess aankomt komt natuurlijk door haar hoeveelheid tandjes.Wat gaat dat hard zeg.
    Geniet nog van alle mooie dingen die jullie nog gaan zien en doen.
    Fijn dat jullie weer zo´n geweldig reisverslag hebben gemaakt,zo zijn we weer op de hoogte van jullie super vakantie.Bedankt

Dikke kussen van Anneloes,maar natuurlijk ook van George.

• 12 Januari 2011 - 21:32

Bregje:

Hoi! Weer even mooie foto's bekeken en leuke verhalen gelezen. Gaaf zeg, die dolfijnen! Tess is echt super groot geworden ondertussen. Lotte trouwens ook!
    Geniet verder!

Groetjes,