18/1 New Plymouth --> Waitomo Caves - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu 18/1 New Plymouth --> Waitomo Caves - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu

18/1 New Plymouth --> Waitomo Caves

Door: Mijke & Patrick

Blijf op de hoogte en volg Mijke, Patrick Lotte & Tess

18 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

Van kaarten is niets meer gekomen, we zijn lekker op tijd naar bed gegaan gisteren en hebben een redelijke nacht gehad. Behalve wat krappartijen midden in de nacht van onszelf, veroorzaakt door een niet te vinden mug, was het fijn om een keer niet uit bed te hoeven voor (een van) de kinderen. We ontbijten deze keer in de camper helaas, want het is buiten echt nog te koud. De grootste regenbuien van vannacht zijn wel voorbij gelukkig.
Rond half tien rijden we de campground af en vertrekken we langs de kustlijn naar het Noorden, op weg naar Waitomo Caves.

Het is weer net iets meer dan 100 kilometer rijden. Mijke leest in de Lonely Planet dat er geen winkels zijn in Waitomo Caves, dus stoppen we bij de New World in een wat groter plaatsje om de voorraad weer aan te vullen. Heel confronterend, want we realiseren ons ineens dat we een aantal spullen niet meer hoeven te kopen, omdat we nog maar ruim een week in Nieuw-Zeeland zullen zijn. Niet te geloven dat we inmiddels al ruim 7 weken op vakantie zijn, het voelt veel korter, we willen nog lang niet naar huis (en aan het werk) en er is hier nog volop te bewonderen in dit prachtige land!

Als we uit de New World komen, is het opnieuw gaan regenen en is het ontzettend benauwd en drukkend weer. Als we even later bij de Waitomo top10 Holiday Park aankomen, is het daar 29 graden en zwaar bewolkt. Gelukkig is er nog volop plaats, want het is hier een stuk toeristischer en drukker dan we de laatste dagen hebben ervaren. Lotte duikt meteen de playground in, het is nu aan het miezeren. Als we goed geïnstalleerd zijn en wat hebben gedronken, vertrekken we te voet naar het I-centre, waar we voor morgenochtend een rondleiding boeken voor de Ruakuri Cave en voor vanmiddag nog een rondleiding door de Waitomo Glowworm Caves. Deze grot ligt ongeveer een halve kilometer van het I-centre, dus we kunnen er lopend naar toe; Tess zit in de buikdrager. De oude ingang / welkomstruimte van de glimwormgrot is een aantal jaren geleden afgebrand; het nieuwe toegangscentrum is erg mooi, het is helemaal overkapt met glas/plastic, maar dat maakt het nu nog benauwder. Gelukkig kunnen we na een klein kwartiertje wachten al onder begeleiding van een gids de grot in. In de grot is er continu een temperatuur van 14 graden (zomer en winter), heerlijk!
Het is een heel mooie en grote grot, er worden ook weleens cd's opgenomen vanwege de bijzondere akoestiek. Tess is in tegenstelling tot eerdere activiteiten behoorlijk onrustig. Of het door het weer komt of door de grot is niet helemaal duidelijk, maar ze maakt dusdanig veel bezwaar dat zij en Patrick de grot voortijdig verlaten. Gelukkig kunnen Lotte en Mijke wel verder mee, want even later gaan ze met een bootje een ondergrondse rivier op, waarna ze in een ruimte komen waarvan het plafond bezaaid is met glimwormen. Een sprookjesachtig gezicht, al die kleine blauwe/groene lichtpuntjes in het donker. Helaas mogen we hier geen foto's van maken.
Als Mijke en Lotte uit de grot komen, lopen we terug naar het I-centre, waar Patrick een refund krijgt in verband met het voortijdig moeten verlaten van de grot. Wat een service! Vooral omdat Patrick pas net voor het instappen in het bootje de grot is uitgegaan en dus best een groot deel wel heeft kunnen zien. We hopen dat het morgen wel gaat lukken met Tess in de andere grot, want deze rondleiding was maar 45 minuten, morgen duurt de rondleiding 2 uur......

Terug op de campground duiken Lotte en Patrick het zwembad en de hot pool in (38 graden). Als ze er nog maar net in zitten, trekt er een stortbui over. Lotte vindt het erg stoer om in de regen in het zwembad te zijn. De handdoek is natuurlijk niet meer droog, maar door de regen in je zwemkleren over de camping is ook wel leuk.

Mijke heeft inmiddels het eten voor Tess klaargemaakt, die haar eten weer lekker naar binnen werkt. Rond half zeven lopen we te voet naar een pizzaria op een campground (Kiwi) schuin tegenover onze campground. Een hele ervaring....Het is druk, je moet aan de bar bestellen en meteen afrekenen en zelf je drankjes naar je tafel meenemen. Gelukkig wordt de pizza dan wel aan je tafel gebracht, hoewel, bij de bestelling is iets misgegaan, waardoor Mijke een andere pizza krijgt voorgeschoteld dan besteld. Gelukkig wordt er snel een andere pizza voor haar gemaakt. We hebben de pizza's in drie afmetingen besteld, Small voor Lotte, Medium voor Mijke en Large voor Patrick. Nou, eigenlijk hadden we allemaal wel aan een Small pizza genoeg gehad, want die was nog groot genoeg. Als nagerecht besluiten we een ijsje te nemen, niet van de kaart, maar gewoon uit de vriezer.

Door de regen lopen we terug naar onze camper, het is half negen en Lotte is meer dan moe. De avond eindigt dan ook met een hele strijd om haar in bed te krijgen. Volgende keer doen we dit niet meer zo, nemen we ons voor. Ook wij gaan niet veel later slapen, morgen op tijd op, want we worden al voor 9 uur bij het I-centre opgehaald voor een volgende tocht door de grotten.