Dag 11, donderdag 21/08/2008: Banff - Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu Dag 11, donderdag 21/08/2008: Banff - Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu

Dag 11, donderdag 21/08/2008: Banff - Jasper

Door: Mijke & Patrick

Blijf op de hoogte en volg Mijke, Patrick Lotte & Tess

25 Augustus 2008 | Canada, Jasper

Vandaag liep de wekker om half zeven af. Tja, normaal worden we door Lotte gewekt, maar daar durfden we deze keer toch niet op te vertrouwen. Maar goed ook, want behalve Patrick die snel op staat, wordt er niemand wakker. Althans, de dames draaien zich allebei nog eens goed om en slapen door. Geeft Patrick de kans om alvast het ontbijt voor te bereiden, lekker thee en koffie en wat op te ruimen.

We vertrekken vandaag richting Jasper en dat is ongeveer 300 kilometer, waarvan 230 km over de Icefields Parkway. Maar we willen ook nog een stuk van de Bow Valley Parkway opnieuw rijden. Vroeg in de ochtend is de kans op wild het grootst daar. Uiteindelijk rijden we om iets over half negen de Campground af.

We zitten nog maar net op de Bow Valley Parkway, of we zien al een beer. De beer loopt gedurende een honderdtal meter afwisselend aan de ene en de andere kant van de weg. Nog geen tien minuten later zien we nog een beer, maar dat was dan ook wel meteen de laatste voor vandaag.

De Icefields Parkway is prachtig, maar we hebben een beetje pech met het weer. Het is erg bewolkt en af en toe regent het. Hierdoor wordt het zicht op de indrukwekkende rotsformaties, gletsjers en sneeuw regelmatig onttrokken. De eerste stop maken we voor Peyto Lake, met een korte wandeling staan we bij het prachtig groen/blauwe meer, met een indrukwekkend uitzicht. We laten ons op de foto zetten door een Engels echtpaar, dat in juni nog in Nederland was! Tot nu toe lijkt het wel of iedereen die we ontmoeten familie of vrienden in Nederland heeft.
Halverwege bij de grens tussen het NP Banff en het NP Jasper ligt het Icefield Centre. We gaan er niet naar binnen en maken ook geen tocht met een “snocoach”, het zicht is te beperkt. Een flink aantal kilometer verder stoppen we wel nog een keer, bij de Sunwapta Falls voor een korte wandeling en even verder ook nog een keer bij de Athabasca Falls.

Om half drie staan we op een prachtige plaats op Wapiti Campground. We wilden eigenlijk full hookup, maar dan kwam je op een groot open terrein met aan beide kanten op een meter afstand je Camper buurman en –vrouw. De plaatsen zonder elektriciteit, water en riool liggen echter prachtig in het bos en zijn extreem groot. De keuze is dus snel gemaakt, we hebben genoeg water in de tank, riool kunnen we hier op een centrale plaats legen en de airco zullen we niet nodig hebben, dus elektriciteit is niet noodzakelijk.
Voor Lotte is het hier een waar paradijs; ze kan heerlijk door de bossen rennen, stenen verzamelen en met stokken in het rond zwaaien. Voor ons fijn dat we niet de hele tijd achter haar aan hoeven te rennen, want op de vorige campings zat ze dan steeds al bijna bij andere campinggasten binnen. Er liggen hier ook erg veel verse keutels, kleine, maar ook grote, we zijn benieuwd welk dier daar bij hoort!

Helaas wordt het al snel weer minder lekker weer, dus zitten we al kort na het avondeten in de camper. Lotte ligt vroeg op bed en wij lezen lekker wat. Vandaag geen reisverslagen maken, want de laptop is leeg en we hebben dus geen elektriciteit om hem op te laden.
Een avondje met chips, nootjes en vooral lekker veel lezen!

• 25 Augustus 2008 - 19:31

Daan&Petra&Sara:

Hoi!
    Echt leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Zal straks wel moeilijk zijn om in de kleine (passat/Zafira) te rijden :-) Hebben jullie al mounties gezien of andere wilde dieren?
    groetjes uit Best :-)
    De Grashill-bewoners