Dag 13, zaterdag 23/08/2008: Jasper – Mount Robso - Reisverslag uit Mount Robson, Canada van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu Dag 13, zaterdag 23/08/2008: Jasper – Mount Robso - Reisverslag uit Mount Robson, Canada van Mijke, Patrick Lotte & Tess Aerts - WaarBenJij.nu

Dag 13, zaterdag 23/08/2008: Jasper – Mount Robso

Door: Mijke & Patrick

Blijf op de hoogte en volg Mijke, Patrick Lotte & Tess

25 Augustus 2008 | Canada, Mount Robson

Vanochtend worden we rond half acht wakker met een waterig zonnetje. Hoewel niet voorspeld, ziet het weer er best goed uit!

We besluiten om vandaag deze campground te verlaten, maar eerst nemen we de camper nog mee naar de douches. De douches zijn erg ver lopen en het is, ondanks het zonnetje, extreem koud nog. Lotte gaat bij Mijke onder de douche en Patrick droogt Lotte af en kleed haar aan, gelukkig is er verwarming in het douchegebouw. Daarna gaan we de camper nog bijvullen met water en legen we de riooltanks op de centrale plaats hiervoor op de campground.

We hoeven maar een kwartiertje te rijden om uit te komen bij ons eerste doel van vandaag, de Jasper Tramway. Met deze kabelbaan worden we in 7 minuten naar een hoogte gebracht van 2284 meter, waarna we nog verder door kunnen klimmen te voet tot een hoogte van 2470 meter. De kaartjes vinden we best duur, 25 dollar per persoon, maar Lotte mag nog gratis mee. We staan een half uurtje in de rij, waarna we als haringen in een ton de cabine in mogen. Eenmaal boven is het uitzicht geweldig, zeker als we verder om hoog klimmen en het steeds rustiger wordt. De meeste toeristen gaan maar een paar honderd meter de berg op, wij besluiten om tot het hoogste punt door te lopen. Na ongeveer een uurtje bereiken we dit punt en hebben we echt een ongelooflijk uitzicht over de Rockies. Ook Jasper zelf kun je goed zien liggen, het ligt in de vorm van een J langs de spoorrails. Voor Lotte is het hierboven een waar paradijs, stenen, stenen en nog eens stenen. Ze verzamelt de een na de andere steen en gooit ze vervolgens weer net zo makkelijk weg voor weer een volgende steen. Ook loopt ze vrij veel stukken zelf omhoog, terwijl het toch behoorlijk steil is. We filmen en fotograferen volop en gelukkig zijn er nog 2 Oostenrijkers die ook de klim helemaal naar boven hebben gemaakt, zodat we een ook een foto van ons 3-en kunnen laten maken.
De vrouw van het stel blijkt acht maanden zwanger, dus een hele prestatie om zo hoog nog te wandelen. We bedenken ons later dat je van de Nederlandse verloskundigen niet meer zo hoog mag komen, maar ja, die Oostenrijkers zijn natuurlijk wel wat bergen gewend, toch Petra?!
Terug bij de kabelbaan kopen we een aantal ansichtkaarten, een leuk magneetje voor Lotte en een cap voor Patrick van Canada, waarna we weer naar beneden gaan. Helaas ook hier geen postzegels, dus de kaarten kunnen we nog niet versturen. Ook de kaart voor de familie Van Gurp wacht nog op een postzegel….

In de camper eten we snel een boterham en we rijden door naar Jasper voor wat kleine boodschappen. Lotte is inmiddels in slaap gevallen, dus Mijke doet even alleen de boodschappen, Patrick blijft bij Lotte in de camper.

Het weer was ’s ochtend echt lekker zonnig, maar is inmiddels wat aan het betrekken, we besluiten door te rijden richting Mount Robson. Mount Robson is de hoogste berg van de Canadian Rocky Mountains, met een hoogte van 3954 meter. Als we er na een uur rijden aankomen, blijkt de top helaas in de wolken te zitten. In het bezoekerscentrum worden we erg vriendelijk geholpen en van nuttige folders en informatie voorzien. Lotte zet haar liefste lach op en krijgt een mooie sticker. Met sticker en al rent ze de speeltuin in, waar een leuke snelle glijbaan haar aandacht vraagt.

Vanaf het bezoekerscentrum zijn we in 5 minuten op de campground, Robson Meadows. Hele mooie grote plaatsen, beschut in een groot bos. We kunnen zelf een plaatsje zoeken, later komt een medewerkster van het park langs om af te rekenen. We besluiten ook een zak hout te kopen, zodat we voor het eerst toe kunnen geven aan onze pyromanie, lekker fikkie stoken! We proberen popcorn te maken, maar inmiddels is het vuur niet heet genoeg meer en wil het niet echt goed lukken.

Lotte gaat nog even lekker op de schommel in de speeltuin met Patrick, terwijl Mijke eten kookt. En waarom ook niet, we eten lekker pasta!
’s Avonds nog wat lezen, geen elektriciteit, dus geen verslag want de laptop is weer eens leeg.